جنگنده بمب افکن بی ۵۲
بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس
بمب افکن استراتژیک نیروی هوای امریکا
بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس (به انگلیسی: Boeing B-52 Stratofortress) هواپیمای جت بمب افکن راهبردی زیر صوت است که شرکت بوئینگ آن را برای نیروی هوایی ایالات متحده طراحی کرده و ساختهاست.
۵-۵۲ استراتوفورترس | |
---|---|
نوع هواپیما | بمب افکن استراتژیک |
شرکت سازنده | بوئینگ |
نخستین پرواز | ۱۵ آوریل ۱۹۵۲ |
تاریخ رونمایی | فوریه ۱۹۵۵ |
وضعیت کنونی | ۸۵ فروند فعال، ۹ فروند ذخیره |
بکارگیرنده(ها) | نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ، ناسا |
آغاز ساخت | ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۲ |
تعداد ساختهشده | ۷۴۴ فروند |
بهای هر فروند | بی-۵۲بی: ۱۴٫۴۳ میلیون دلار آمریکا (۱۹۵۶) (۱۰۴ میلیون دلار در ۲۰۱۸) بی-۵۲اچ: ۹٫۲۸ میلیون دلار (۱۹۶۲) (۶۰٫۲ میلیون دلار در ۲۰۱۸) |
این هواپیما برای مأموریتهای بازدارندگی هستهای در دوره جنگ سرد و به عنوان جایگزینی برای بمبافکن کانویر بی - ۳۶ ساخته شد.
تاریخچه پیدایش:
مطالعات طراحی اولیه برای بمبافکن سنگین بی-۵۲ در سال ۱۹۴۶ آغاز شد و در سال ۱۹۵۴ پیش نمونه آن برای نخستین بار پرواز کرد. این هواپیما از سال ۱۹۵۵ تاکنون بهطور پیوسته در خدمت فعال ارتش ایالات متحده آمریکا است. تولید این هواپیما تا سال ۱۹۶۲ ادامه داشت و به ۷۴۴ فروند (شامل دو پیشنمونه) رسید.
آخرین بمبافکن بی-۵۲ با توانایی حمل کلاهک هسته ای در سال ۱۹۶۲ ساخته شد.
بین سالهای ۲–۱۹۶۱ تعداد ۱۲۰ فروند از مدل بی-۵۲اچ این هواپیما با توانایی حمل و شلیک بیست موشک کروز ساخته شد.
شرکت در جنگها
- از این هواپیما بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ در جنگ ویتنام استفاده شد.
- در سال ۱۹۶۲ در بحران موشکی کوبا این هواپیما مورد استفاده قرار گرفت. (تاکنون از این هواپیماها کلاهک اتمی پرتاب نشدهاست)
- در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ حدود چهل درصد کل بمبهای نیروهای ائتلاف توسط بمبافکنهای بی-۵۲ شلیک شد.
- در سال ۱۹۹۶ دو عدد بی-۵۲ با استفاده از ۱۳ موشک کروز هواپایه ایجیام-۸۶ به نیروگاه برق و مراکز مخابراتی بغداد حمله کردند.
- در جنگ افغانستان از این هواپیما استفاده شده است.
بی-۵۲ اف در حال فروریختن بمب
تواناییها:
بی-۵۲ توانایی پرواز با سرعتهای نزدیک به سرعت صوت تا ارتفاع ۱۵ هزار متری را دارد. این هواپیما قادر به حمل بمب اتمی یا متعارف هدایتشونده و قابلیت ناوبری دقیق جهانی است. از بی-۵۲ در جنگهای متعارف برای مأموریتهای تهاجمی استراتژیک، پشتیبانی نزدیک هوایی، و عملیات دریایی استفاده میشود. بی-۵۲ در مأموریتهای پایش اقیانوس هم بسیار کارآمد است و میتواند به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در عملیاتهای ضد کشتی ومین گذاری کمک کند. این هواپیما میتواند در طول دو ساعت ۳۶۴ هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس را دیدهبانی کند.
برد عملیاتی بی-۵۲ با سوخت کامل به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر میرسد در حالیکه با سوختگیری هوایی میتواند تا جایی که توانایی جسمی خدمه پروازی آن اجازه دهد به پرواز خود ادامه دهد. این بمبافکن میتواند که به مدت ۳۵ ساعت، بیش از ۱۴ هزار کیلو متر را بدون سوختگیری مجدد پرواز کند. حمله به نیروگاه برق و مراکز مخابراتی بغداد در سال ۱۹۹۶ با برد ۲۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در طول ۳۴ ساعت طولانیترین مسافتی بود که تاکنون با این هواپیما در یک مأموریت جنگی پیموده شدهاست.
حداکثر سرعت بی-۵۲ حدود ۱۰۴۵ کیلومتر در ساعت (۰٫۸۶ ماخ) است.
مشخصات:
طول بالهای این هواپیما ۵۶٫۴ متر، طول بدنه آن ۴۸٫۵ متر، ارتفاع آن ۱۲٫۴ متر و وزن آن ۸۳ تن است. حداکثر وزن برخاست آن ۲۱۹٫۶ تن است و میتواند حداکثر ۱۳۱٫۵ تن انواع مهمات شامل انواع بمب، موشک، مین و موشکهای کروز را حمل کند.
قیمت هر فروند از مدل B-52B این هواپیما در سال ۱۹۵۶ ۱۴/۴ میلیون دلار آمریکا و در ۲۰۱۶، ۹۹/۹ میلیون دلار و مدل B-52H در سال ۱۹۶۲ ۹/۲۸ میلیون دلار و در ۲۰۱۶ حدود ۵۷٫۸ میلیون دلار آمریکا بودهاست.
پنج خدمه هواپیما شامل فرمانده، خلبان، ناوبر، مسئول رادار و افسر جنگ الکترونیک میشود.
بی-۵۲های بازنشسته در ای ام ای - آرجی ۳۰۹ ام .گورستان هواپیماها در پایگاه نیروی هوایی دیویس مونتهن در نزدیکی توسان آریزونا
وضعیت کنونی:
هماکنون تنها مدل بی-۵۲اچ این هواپیما در خدمت نظامی است. ۸۵ فروند از این هواپیما در خدمت فعال نیروی هوایی آمریکا قرار دارند و ۹ فروند در حالت ذخیره نگهداری میشوند.
برنامههای آینده:
این هواپیمای سالخورده هنوز هم در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده قرار دارد و چندین برنامه روزآمدسازی را پشت سر گذاشتهاست. بمبافکن بی-۵۲ از هشت دستگاه موتور توربوفن پرات اندویتنی تی اف۳۳-پی-۳ (هر یک با رانش ۱۷۰۰۰ پاوند) نیرو میگیرد. ارتقای این هواپیما احتمالاً در آینده نیز ادامه خواهد داشت و بکارگیری موتورهای پرات اندویتنی اف۱۱۷ یا سی اف ام مدل سی اف ام۵۶ از جمله موارد ارتقای مورد نظر برای آن میباشد.
ارتش آمریکا برنامه دارد که تا سال ۲۰۴۴ از این هواپیما استفاده کند.
بمب افکنی دور برد و در کلاس سنگین وزن است که می تواند گونه های مختلفی از ماموریت ها را به انجام برساند. این هواپیما قادر به پرواز در سرعت های بسیار بالا، البته زیر سرعت صوت و در ارتفاع بالغ بر 50,000 پا پرواز بوده و توانایی حمل بمب های هسته ای یا اتمی و همچنین بمب های معمولی را نیز دارد.
هواپیمای بی 52 برای مدت بیش از 35 سال تنها بمب افکن دارای سرنشین سنگین وزن ایالات متحده بوده است. این بمب افکن، قادر به پرتاب و شلیک بیشتر سلاح های موجود است و حتی بدین صورت، احتمال آن می رود که پس از به روز ساختن سیستم های اویانیکی و پیشرانه ها و دیگر قمست های آن، این هواپیما تا سال 2045 نیز در خدمت باشد.
البته این بمب افکن آمریکایی را BUFF که مخفف عبارت Big Ugly Fat Fellow و به معنای مرد چاق گنده زشت است، نیز می نامند. اولین مدل هواپیمای بی 52 در سال 1954، اولین پرواز خود را انجام داده و مدل B آن نیز در سال 1955 وارد خدمت گشت. به طور کلی 744 بمب افکن بی 52 ساخته شده و آخرین گونه آن نیز که مدل H نامیده می شود، در سال 1962 تحویل شد.
این بمب افکن استراتژیکی، دارای بردی برابر با 14,162 کیلومتر است که از این رو، هواپیمایی میان قاره ای یا کانتیننتال گفته می شود. البته این برد، در حالت بدون سوخت گیری هوا به هوا اندازه گیری شده است، و در غیر این صورت، برد این هواپیما، با سوخت گیری هوا به هوا می تواند نا محدود باشد. در این هواپیما، از مدل جی به بعد تغییراتی در شکل بدنه مانند کوتاه تر شدن سکان عمودی یا همان پایدار کننده عمودی آن داده شد.
این بمب افکن سنگین ساخت شرکت بوئینگ بوده و از هشت موتور توربوفن پرات اند ویتنی TF-33 هر یک با قدرت کشش بیش از 7000 کیلوگرم بهره می برد. بالاترین سرعتی که این هواپیما قادر به دستیابی به آن است، حدود 8/0 ماخ بوده که معادل 650 مایل بر ساعت نیز می باشد. هدایت این هواپیمای بمب افکن بر عهده 5 خدمه بوده که سیستم صندلی خدمه ها، از توانایی اجکت یا پرتاب کردن در مواقع خطر نیز برخودار است. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده این هواپیمای غول پیکر، حدود هفتاد و چهار میلیون دلار می باشد.
بیش از یکونیم دهه پرواز بی-۵۲ بر فراز افغانستان
6 فوریه 2018 - 17 بهمن 1396
مردم افغانستان با هواپیمای نظامی نوع بی-۵۲ ( B- 52) آمریکایی بعد از حمله ۱۱ سپتامبر و به دنبال آن بمباران مواضع گروه طالبان توسط آمریکا در سال ۲۰۰۱ آشنا شدند.
اما این هواپیما یکی از شناختهشدهترین بمبافکنهای جهان در قرن ۲۰ است.
این هواپیما بعد از ۶۰ سال کار در نیروی هوایی آمریکا هنوز از توانمندی کافی برخوردار است. هواپیمایی که در بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ در جنگ ویتنام استفاده شد، اکنون در جنگ افغانستان نیز استفاده میشود. گفته شده که ارتش آمریکا تا سال ۲۰۴۴ از آن استفاده خواهد کرد.
هواپیمای نوع بی-۵۲ برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ ساخته شد و در سال ۱۹۵۵ مورد استفاده ارتش آمریکا قرار گرفت.
در کل به تعداد ۷۴۴ فروند هواپیمای نوع بی-۵۲ ساخته شد و آخرین مدل آن (B-52H) نیز در سال ۱۹۶۲ به ارتش آمریکا تحویل داده شد. اکنون ۸۵ فروند از این نوع هواپیمای نظامی فعال هستند.
در سال ۱۹۶۲ آخرین بمبافکن بی-۵۲ که قدرت حمل کلاهک هستهای را داشت ساخته شد و در بحران موشکی کوبا مورد استفاده قرار گرفت. ولی تاکنون از این هواپیماها برای پرتاب کلاهک اتمی استفاده نشده است.
نوع بی-۵۲اچ آن قادر به حمل ۲۰ موشک نوع کروز است.
این بمبافکن قادر است که به مدت ۳۵ ساعت، بیش از ۱۴ هزارکیلو متر را بدون سوختگیری مجدد پرواز کند.
از این هواپیماها در سرنگونی صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق و همچنین در "عملیات آزادی پایدار" که منجر به سقوط گروه طالبان در افغانستان شد، نیز استفاده شد.
هواپیمای بمبافکن بی-۵۲ قادر است در ارتفاع بیش از ۱۵ هزار متر از سطح دریا پرواز کند و قادر به حمل کلاهک هستهای بوده و همچنین توانمندی حمل موشکهای هدایت شونده را دارد.
دو فروند از آن در مدت دو ساعت میتوانند ۳۶۴ هزار کلیومتر مربع را نظارت کند.
این هواپیماها همچنین قادر به انجام عملیات در شب بوده و میتواند بمبهای دو هزار پوندی هم بکار گیرد.
در عملیات طوفان صحرا در عراق ۴۰ درصد از بمبهایی که توسط نیروهای ائتلاف بینالمللی به زمین انداخته شد، توسط این هواپیماها بود.
مشخصات هواپیماهایی که اکنون در افغانستان استفاده میشوند
این هواپیما دارای ۵ خدمه است که شامل فرمانده، خلبان، دیدبان رادار، ناوبر و مسئول جنگ الکترونیک میباشد.
طول بالهای این هواپیما ۵۶.۴ متر است.
طول بدنه آن به ۴۸.۵ متر میرسد.
ارتفاع آن ۱۲.۴ متر است.
وزن ان نیز ۸۳هزار کلیوگرم است.
این هواپیما همچنین قادر به انجام عملیات در شب است.
- ۹۸/۱۱/۱۴
شما فوق العاده هستید 🌹
-
طراحی وب سایت را با آموزش وردپرس و آموزش ووکامرس بیاموزید.